EHBO voor je slecht onderhouden website

EHBO voor je slecht onderhouden website

Oké. Je hebt enkele jaren geleden een website laten maken. Heel veel tijd besteed aan je logo, huisstijl, kleuren, tekst, enz.

In het begin was je er druk mee bezig en keek je er bijna elke dag even op. Toen kwam Facebook en dat was veel leuker. Veel sneller foto’s plaatsen, eenvoudiger te beheren en lekker veel likes dus interactie.

Het gevolg is dat je nu een 'beest' van een Facebookpagina hebt met lekker veel berichten en een website waar al maanden niets aan gedaan is. Die verhouding klopt niet helemaal en is ook niet goed voor je uitstraling. Om de strijd aan te gaan met de internetretailers zul je goed voor de dag moeten komen in de zoekmachines en dat is dus niet alleen met je Facebookpagina.

Hoog in Google met je website

Deze blog gaat over hoe je zo snel mogelijk weer hoog in de zoekmachines komt met je website, wat eigenlijk het nut van je website is, hoe je het kunt inzetten voor je marketing en wat moet er eigenlijk op een website van een retail- of horecabedrijf staan. Het is (weer) een heel verhaal geworden over positionering, bewustwording, tips en voorbeelden.

Wij vinden dat elk bedrijf een website zou moeten hebben, al hoe klein jouw bedrijf ook is. Juist op deze website zou de positionering goed naar voren moeten komen samen met je openingstijden en contactgegevens. Een website is meer voor het werven van nieuwe klanten (vaak vanuit Google) en een Facebookpagina is geschikter om met je bestaande klanten bezig te zijn.

Wij adviseren onze klanten ervoor te zorgen dat onderstaande punten in ieder geval aanwezig zijn op de website:

  • Wie ben je
  • Wat verkoop je precies
  • Wat maakt je bijzonder
  • Aan wie verkoop je
  • Wat zijn je openingstijden
  • Je menukaart
  • Is er ook nieuws
  • Link naar je social media
  • Contact

Later kun je eventueel altijd nog een webshop (erbij) nemen maar dit zijn punten die er minimaal op moeten staan. Hier moet je ook goed over nagedacht hebben en de teksten moeten kloppen. De punten dwingen je keuzes te maken. Je kunt immers niet iedereen bedienen. Kun jij in een paar zinnen zeggen wie je bent, waar je voor staat en wat mensen bij jou kunnen afnemen?

Ken je die reclame van Royal Club waarin een man zegt: "doe maar een frisje"? Deze reclame geeft fantastisch weer wat er gebeurd als je geen keuzes maakt. Hieronder kun je ‘m bekijken. (Tnx Alfred).

Je zult als winkelier of horecaondernemer ook keuzes moeten maken over welke mensen je wel of niet als klant wil hebben. Ben je een heren- of dameskapper, kies je voor de onderkant of juist de bovenkant van de markt, casual of chic. Heb je een smal assortiment (vaak speciaalzaken) of heb je juist een breed maar ondiep assortiment?

Kies je niet dan komen mensen in je winkel of restaurant die je niet kunt helpen of waarvoor je geen geschikte maaltijd hebt. Is het voor de consument duidelijk waar je voor staat en wat je prijsniveau is dan voorkom je mensen die in je winkel komen, even rondkijken en daarna ietwat teleurgesteld de winkel weer verlaten. Ook in Google heb je meer kans om gevonden te worden als speciaalzaak in bijvoorbeeld koffie dan een winkel waar naast koffie van alles te koop is. Kiezen dus.

Oké. Terug naar de website. Als je bovenstaande punten uitgewerkt hebt is het tijd voor stap 1. Zo snel mogelijk je bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf: https://www.google.nl/intl/nl/business/

je website hoger in google - google mijn bedrijf

Het kan ook zijn dat jouw bedrijf al een vermelding binnen Google heeft, controleer dit dan door je bedrijfsnaam en plaats in te typen bij Google. Controleer alle gegevens, pas je openingstijden aan en zorg ervoor dat de link naar je website klopt. Door op ‘Bent u eigenaar van dit bedrijf?’ te klikken kun je de gegevens aanpassen.

Nu sta je in elk geval al bovenaan bij Google als mensen zoeken op de naam van je winkel in combinatie met je vestigingsplaats. Ongeacht of je website nu wel geschikt is voor mobiel, een HTTPS verbinding heeft of waarvan de content verouderd is. Je NAW gegevens, de link naar je site en je openingstijden en als het moet zelfs je hele menukaart zijn nu vindbaar voor je (nieuwe) klanten.

Stap 2 is het verwerken van jouw gegevens op je website. Weet je de inloggegevens niet meer of heb je geen idee waar je wat moet aanpassen? Vraag je websitebouwer, die kan je vast wel helpen.

Zorg dat bovenstaande punten (wie ben je, wat verkoop je, enz) in elk geval op je website staan bij voorkeur met mooie foto’s erbij.

Stap 3 lijkt een beetje technisch maar is het zeker niet. In een zoekmachine heeft iedereen dezelfde vermelding. Of je nu de grote Fietsenwinkel.nl bent of de iets kleinere fietsenwinkel uit Hasselt.

website fietsenwinkel mijnstadsfiets

Een titel, je webadres (url) en een paar regels tekst, meer is het niet. Nu kun je vrij eenvoudig de titel en de paar regels tekst aanpassen vanuit je eigen website. Stap 3 is dus ervoor zorgen dat je op jouw site de titel <title> en de beschrijving <description> aanpast zodat Google deze kan laten zien. Doe je dit zelf dan doet Google het voor je:

website visscher sport steenwijk

Ik denk dat ik eerder ga klikken op de tweede link dan op de eerste 😉

Om e.e.a. goed te kunnen meten is een statistiekprogramma onmisbaar. Google heeft Analytics. Een geweldige tool om te meten waar je bezoekers vandaan komen en welke pagina’s ze bekijken. https://www.google.com/analytics/. Stap 4 is dus ervoor zorgen dat je kunt werken met een statistiekprogramma. Kijk hier regelmatig naar, kijk waar mensen op zoeken en pas jouw teksten hier desnoods op aan. Zoeken mensen op e-bikes of elektrische fietsen?

Bij stap 5 is het zaak om na te denken over nieuws. Google vindt het leuk als je af en toe (iets) nieuws op je website zet. Google kijkt nl. ook of de site af en toe bijgewerkt wordt. Nieuws op je site ‘dwingt’ je om over nieuws na te denken en heeft als bijkomend voordeel dat je vanuit bijvoorbeeld Facebook naar je site kunt linken. (let wel op dat als je hier eenmaal aan begint er geen weg terug meer is. Nieuws op je site is ook regelmatig nieuws plaatsen. Een jaar geen nieuws doet afbreuk aan je winkel of horecabedrijf).

Dus stap 6 is nieuws plaatsen op Facebook vanuit je website. Normaal plaats je nieuws op Facebook. Je volgers lezen het en scrollen verder naar beneden. Nu klikken mensen op het bericht op Facebook en gaan ze naar jouw website. Grote kans dat ze nog meer pagina’s gaan bekijken en daardoor zullen je bezoekersaantallen flink omhoog gaan.

Stap 7 is ervoor zorgen dat je contactgegevens duidelijk en snel vindbaar zijn. Kunnen mensen ook na sluitingstijd vragen stellen via bijvoorbeeld Whatsapp of mail?

Stap 8 is niets anders dan een beetje ‘reclame’ maken van je site op andere websites. Google gebruikt hier het woord 'linkbuilding' voor. Dus plaats zoveel mogelijks links naar jouw website op andere websites. Hierbij kun je denken aan websites van collega’s, startpagina’s en (natuurlijk) websites van leveranciers.

De laatste stap is logisch maar helaas vaak niet vanzelfsprekend. Nu je website er weer spik en span bijstaat is het zaak dit zo te houden. Kijk dus regelmatig in de statistieken, pas teksten aan en plaats regelmatig nieuws. Kijk hoe jouw bedrijf in de zoekmachines naar voren komt en pas de <description> aan als jij vindt dat het beter kan. Een handige tip om al je pagina’s te zien in Google is door in de zoekbalk onderstaande zoekopdracht te geven:

site:https://www.naamvanjouwbedrijf.nl

Tot slot: Nu je wellicht je teksten opgefrist hebt is het zaak om ook eens te kijken naar wat je op Facebook bij ‘info’ hebt staan. Komt dat overeen? Pas het daar anders ook aan, beter voor je uitstraling. Vergeet Twitter, Instagram, enz ook niet.

Dat was ‘m. Maak er wat moois van!