Het nut van een marketingplan voor je winkel

Het nut van een marketingplan voor je winkel

Veel winkeliers denken niet gelijk aan een marketingplan als ze op zoek zijn naar nieuwe klanten, meer omzet of een groter marktaandeel. Toch ben ik ervan overtuigd dat het hebben van een goed doordacht plan voor de marketing bijdraagt tot meer succes en meer omzet.

Marketingplan

Laten we eerst eens kijken wat een marketingplan precies is. Voor veel startende ondernemers is het een onderdeel van je ondernemingsplan* en bevat de onderdelen: doelgroep, concurrentie, SWOT analyse en nog meer van dat alles. Andere onderdelen van het marketingplan zijn de marketingmix (je weet wel; de 4 P’s), de marketingstrategie en het marketingbudget.

Veel winkeliers en horecaondernemers hebben alleen helemaal geen tijd om marketingplannen te maken. Ze zijn de hele dag druk met het runnen van hun winkel of horecabedrijf. Inkoop, verkoop, personeel, menukaart, presentaties, klachten en nog veel meer dagelijkse bezigheden zorgen ervoor dat de marketing er vaak tussendoor moet worden gedaan.

Marketingplanning

Als ik het bij mijn klanten heb over een marketingplan dan heb ik het eigenlijk over de ‘P’ van Promotie en praat ik liever over een marketingplanning. Wat ga je nu concreet doen om, tussen je drukke werkzaamheden door, je bedrijf (of een productgroep) structureel onder de aandacht te brengen van jouw ideale doelgroep?

Wat verkoop je precies en aan wie eigenlijk? Is het voor de bezoekers duidelijk wat ze bij jou kunnen halen, wat de meerwaarde is en waarom ze niet om je heen kunnen? Deze onderwerpen komen ook voor in het marketingplan en zijn nodig om tot een goede positionering te komen. Om je bedrijf goed in de markt te zetten moet je positionering staan als een huis. Iedereen moet precies weten wat ze bij jou kunnen kopen. Misschien moet je zelfs keuzes maken welke klanten of gasten je juist niet wilt hebben.

Het doordachte plan voor de marketing is niet het uitschrijven van het plan zelf maar het maken van een concrete planning met promotieactiviteiten die je wilt gaan doen om je doelgroep te bereiken. De ‘pijn’ zit ‘m even in het maken van een goede positionering maar de marketingplanning zorgt ervoor dat je het promoten van je bedrijf daadwerkelijk volhoudt, niet alleen morgen, volgende week maar ook in de toekomst.

doelen van je marketingplan

Doelen

Voordat je dan begint met de marketingplanning is het zaak om eerst je doelen te bepalen. Hoeveel nieuwe klanten wil je hebben en hoe lang wil je daar over doen? Wat mag het dan kosten en kun je de doelen afbreken in kleine stukjes van bijvoorbeeld een week of een maand?

Onderschat bij het maken van doelen je eigen karakter ook niet. Als je toch al weet dat je het moeilijk vindt om voor lange tijd focus te houden maak dan bij voorkeur kortere termijn doelstellingen. Ook is het voor iedereen leuk om binnen niet al te lange tijd resultaten te zien dus probeer ook wat subdoelen te maken.

Marketing- of reclameactiviteiten

Nu je vanuit je marketingplan je positionering helder hebt en je voor jezelf doelen bepaalt hebt (misschien heb je zelfs wel doelen gemaakt voor verschillende doelgroepen) kun je beginnen met het maken van een marketingplanning.

In mijn volgende blog vind je 25 verschillende marketing- of reclameactiviteiten. Kies degene uit die bij je passen en bepaal hoe vaak per week of maand je die activiteit wilt gaan doen. Als je meerdere doelgroepen hebt kijk dan wel goed uit welke vorm van reclame past bij die doelgroep.

Zet deze activiteiten in een agenda (ik gebruik zelf altijd Google Agenda) en je weet precies wanneer je bijvoorbeeld een Facebookbericht moet maken of wanneer je advertentie in de krant komt. Zo kun je mooi alles op elkaar afstemmen en hou je overzicht.

Heel veel succes!

* Daan Weddepohl, de ondernemer achter Peerby.com, vindt het ondernemingsplan een van de meest overschatte documenten voor starters. Want, zo is zijn mening; je weet pas wat er in een ondernemingsplan moet komen, als je al een tijdje meedraait en álles weet over je product.

Bronnen: