Veel fietsenwinkels* doen niets aan marketing

Veel fietsenwinkels* doen niets aan marketing

Natuurlijk klopt de titel niet (helemaal) en eigenlijk heb ik ook liever dat mijn fietsenmaker meer verstand van fietsen heeft dan van marketing maar er zit helaas wel een kern van waarheid in.

Een fietsenwinkel, althans de eigenaar ervan, doet wel degelijk aan marketing. Bord aan de weg, advertentie in de krant, een eigen website en een Facebookpagina. De titel is met opzet een beetje 'hard' neergezet om de aandacht te trekken van (fietsenwinkel)ondernemers.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat veel fietsenwinkels de marketing niet structureel ingericht hebben waardoor er in drukke tijden niets aan marketing gedaan wordt. En als je een fietsenwinkel hebt met niet al teveel personeel heb je het al snel heel erg druk. Hierdoor bestaat de kans dat je de marketing 'er snel even bij moet doen' en er in de praktijk niet veel van terecht komt, met alle gevolgen van dien:

"Fietsenzaken zijn vaak kleine winkels met weinig personeel. Die kunnen die concurrentie met grote online aanbieders moeilijk aan", zegt Tom Huyskens van Bovag. "Wij verwachten dat zo'n 20 tot 40 procent van alle fietsenwinkels binnen een jaar of tien gaat verdwijnen." Nu zijn er nog zo'n 2.000 fietsenwinkels in Nederland. (NOS)

En toch moet een fietsenmaker structureel aan marketing doen om in elk geval zichtbaar te zijn tussen het online geweld van bijvoorbeeld fietsenwinkel.nl, fietsonline.com en matrabike.com.

De klantreis is afwisselender geworden. De klant gebruikt diverse oriëntatie- en aankoopkanalen, zowel on- als offline. Op dit moment wordt ruim 20% van alle aankopen online gedaan. Naar verwachting zal dit verder groeien naar 33% in 2020. Dit zal wel ten koste gaan van de individuele retailer. De Rabobank verwacht dat het aantal tweewielerspeciaalzaken op de lange termijn significant zal afnemen. (cijfers en trends – Rabobank)

Om het verschil in marketing tussen de lokale fietsenwinkel en de grootste online speler aan te geven raad ik je aan naar onderstaande podcast van Taco Oosterkamp te luisteren. Hij is hierin in gesprek met Bastiaan Hagenouw van Fietsenwinkel.nl.

 

 

Hagenouw vertelt hierin o.a. dat het e-commerce team dat verantwoordelijk is voor de website, Facebook, TV, zoekmachine marketing bestaat uit 40 à 50 mensen (00:42:50). Dit team is per week dus minimaal 1.600 uur met marketing bezig!! Nu is het verzorgingsgebied van Fietsenwinkel.nl wel iets groter dan de gemiddelde lokale fietsenwinkel, maar toch…

Om je als fietsenwinkel staande te houden in deze snel veranderende wereld heb je meer nodig dan alleen maar prima service en goede monteurs.** Het begint met je positionering en je doelen voor het aankomende jaar. Van daaruit maak je een marketingplanning en zorg je ervoor dat wat er ook gebeurt de marketing altijd doorgaat.

Marketingplanning

Een marketingplanning is zo gemaakt. Je pakt bijvoorbeeld een echte agenda en daarin kruis je het hele jaar aan welke acties je wilt doen. Stel dat je met jezelf afspreekt om elke maand 2x iets op Facebook te zetten dan kruis je per maand 2 willekeurige dagen aan waarop je iets op Facebook moet zetten. Als je met jezelf afspreekt dat je 1x per 2 maanden een nieuwsbrief wilt versturen dan markeer je die afspraak ook in de agenda.

Als je dit voor jouw marketingactiviteiten gedaan hebt zie je dat je in een week bijvoorbeeld maar 1x iets op Facebook moet zetten en dat je een nieuwsitem van een leverancier op je eigen website moet zetten. Zo houd je overzicht en ben je elke week met marketing bezig.

Je kunt deze acties ook in je telefoon zetten waardoor je een herinnering krijgt. Komt het nu echt een keer niet uit dan kun je gerust het Facebookbericht een dag eerder of later plaatsen. Zie het als een 'echte' afspraak met een klant. Een dag eerder of ander tijdstip kan, maar uitstellen of niet nakomen kan nooit. Je kunt trouwens ook op een rustige dag je Facebookberichten inplannen waardoor deze automatisch geplaatst worden.

marketing fietsenwinkels

Top 5 marketingactiviteiten

Neem marketingactiviteiten die bij je passen of welke je snel eigen kunt maken. Kies minimaal 5 activiteiten en wordt hiermee ‘wereldberoemd’ in je eigen stad of regio. Als voorbeeld geef ik je mijn persoonlijke top 5 van marketingactiviteiten:

  1. Zorg voor een goed uitziende, verzorgde website. Laat je meerwaarde duidelijk naar voren komen en plaats regelmatig nieuws.
  2. Maak een Facebookpagina aan en plaats 3 berichten per maand. Zorg dat je bedrijfsgegevens kloppen en pas de hoofdfoto regelmatig aan (bijvoorbeeld bij de seizoenen)
  3. Verdiep je eens in Google Mijn Bedrijf. De manier om snel en direct bovenaan te staan bij Google. Plaats hier ook regelmatig een bericht.
  4. Organiseer iets waarmee je mensen naar je winkel trekt, bijvoorbeeld door iets weg te geven. Als fietsenwinkel zou je bijvoorbeeld rond oktober/november een gratis verlichtingsactie kunnen houden waarbij je de verlichting controleert en repareert zonder hiervoor arbeidsloon te rekenen.
  5. Werk samen met bedrijven uit jouw plaats/regio. Adverteer in elkaars winkel, zet eens een fiets in de etalage van een kledingzaak of maak een gezamenlijke like-en-win actie op Facebook.

Marketing uitbesteden kan natuurlijk ook maar veel leuker is het om zelf te doen. Daarbij komt dat als je het uitbesteedt je nog elke maand overleg moet hebben wat het onderwerp van de Facebookpost moet zijn. Kun je het net zo goed zelf doen.

Tot slot nog een geweldige uitspraak die ik tegenkwam tijdens het schrijven van deze blog:

“De wereld verandert, en wie niet mee verandert is gedoemd te verdwijnen. Dat geldt voor fietsenmakers net zo goed als voor andere branches. De nieuwe realiteit biedt ook kansen, en diegenen die daar goed op weten in te spelen, zal het voor de wind gaan.” (Alien, Forum lid Wereldfietser)

Als ik de fietsenmakers* van deze wereld een tip mag geven. Ga niet bij de pakken neerzitten maar zorg ervoor dat mensen je weten te vinden. Ga je meerwaarde beter ‘verkopen’ en start vandaag nog met het maken van een marketingplanning.

* Hier kan ook staan: bloemisten, opticiens, restauranthouders, kantoorboekhandels, kappers, ijssalons, enz.
** Ik ga er gemakshalve vanuit dat verder alles klopt aan jouw winkel of horecabedrijf. Personeel duidelijk herkenbaar in nette kleding, leuke etalage, vloer en etalageruiten schoon, geen dozen op de grond, goede verlichting, voldoende parkeergelegenheid, enz enz.

Bronnen: