overzicht 25 reclame en marketing vormen

Verschillende vormen van reclame voor je winkel of horecabedrijf

Regelmatig krijg ik de vraag van een winkelier of horecaondernemer welke soorten reclame hij/zij nog meer kan gebruiken naast adverteren in de krant en het hebben van een Facebookpagina. Deze blog geeft je tips en adviezen over verschillende vormen van reclame voor je winkel of horecabedrijf.

Deze blog is onderverdeeld in twee gedeeltes, het ‘korte’ gedeelte voor ondernemers die op korte termijn ‘aan de bak moeten’ en het ‘lange’ gedeelte voor ondernemers die marketing structureel ingericht willen hebben.

Korte gedeelte

NU nieuwe klanten en niet over een half jaar? Dat kan. Pak bier, wijn en wat lekkers te eten. Zorg dat je niet gestoord wordt en ga met een groot stuk papier en je computer aan de eettafel zitten. Schrijf op wat voor soort winkel of horecabedrijf je hebt, wat jou bijzonder maakt, voor welke doelgroep je interessant bent en waarom consumenten of gasten eigenlijk niet om je heen kunnen. Verwerk dit tot een korte pakkende tekst en noem dit je positionering of pitch.

Als het even niet lukt denk dan dat je iemand in de supermarkt tegenkomt die je nog van vroeger kent en die je lang niet gesproken hebt. Diegene vraagt naar wat je nu tegenwoordig doet voor de kost. Het verhaal wat je dan vertelt zou je positionering kunnen zijn.

Nu je weet wie je bent en voor wie je bijzonder genoeg bent kun je starten met je marketing. Dit heb je nodig omdat je anders niet weet wat je moet verkopen en aan wie. Hieronder zie je een opsomming van alles wat je aan marketing voor je bedrijf kunt doen. Kies er maximaal 5 die dicht bij je passen en begin er direct mee.

  1. Google Mijn Bedrijf
  2. Website
  3. Facebook gratis
  4. Facebook adverteren
  5. Zoekmachine adverteren
  6. Zoekmachine optimalisatie
  7. Nieuws plaatsen op je website / doorplaatsen op Facebook
  8. E-mail nieuwsbrief
  9. Banners op nieuwswebsite
  10. Vraag je klanten een recensie achter te laten *
  11. Vraag actief of mensen je willen volgen op Facebook *
  12. Instagram
  13. YouTube
  14. Etalage
  15. Instore materiaal (bijvoorbeeld een reclamefilm met productinformatie naast je product afspelen)
  16. Spaarsysteem *
  17. Eigen (reclame)folder
  18. Persbericht
  19. Narrowcasting
  20. Samenwerken leverancier
  21. Samenwerken collega-ondernemer
  22. Stoepbord
  23. Adverteren krant
  24. Sponsoring
  25. Postcode onderzoek *

Als je er 5 gekozen hebt spreek je met jezelf af hoe vaak in de week/maand je dat onderdeel oppakt en dat blijf je volhouden. Opgeven of tijdelijk even niet aan marketing doen is geen optie. Plan het dus goed in en bereid het eventueel voor op een rustig moment.

Let vooral even op de eerste. Met Google Mijn Bedrijf sta je direct bovenaan bij Google. Plaats hier mooie foto’s en laat de zoekers vooral even weten wat jouw positionering is. Kun je er allemaal zelf (gratis) bijzetten. Als je dan ook nog af en toe een stukje nieuws over je winkel of horecabedrijf post, je openingstijden en je menukaart up-to-date houdt worden je toekomstige klanten helemaal blij.

Met website bedoel ik hier dat je op geregelde tijden naar je website kijkt. Kloppen je openingstijden nog? Heb je ook actueel nieuws op je website staan en kloppen de zoekmachine teksten nog? Bij veel bedrijven zie ik websites waar na oplevering nooit meer een letter aan veranderd is. Lekker mee bezig zijn dus.

reclame winkel horecabedrijf

Verschil Facebook gratis en Facebook adverteren

De rest van de marketingacties spreekt voor zich denk ik maar ik wil nog even het verschil aangeven tussen Facebook gratis en Facebook adverteren. Stel dat je 200 volgers hebt op Facebook dan is je bericht ongeveer voor 200 mensen zichtbaar. Als je geluk hebt deelt iemand eens een bericht waardoor het bereik oploopt naar bijvoorbeeld 400 maar dan stop het waarschijnlijk. Dus realiseer je dat alles wat je post terecht komt vooral bij mensen die je al kennen.

Door af en toe een algemene advertentie te maken en deze te promoten op Facebook kom je op tijdlijnen van mensen die jouw bedrijf nog niet kennen. Voeg daaraan toe dat je lekker veel kunt selecteren op regio en interesse en je komt op de tijdlijnen te staan van mensen voor wie je mogelijk interessant kunt zijn. De kosten heb je zelf in de hand, je kunt voor een paar euro al gebruik maken van deze dienst van Facebook. Let wel op dat de boodschap (de post) die je plaatst wel algemeen van aard moet zijn. De mensen die je hiermee bereikt kennen je waarschijnlijk nog niet.

Ik hoop dat er een paar marketingactiviteiten bijzitten waar je zelf niet aan gedacht had. Heel veel succes!

ps. Mis je een marketingactiviteit? Leuk! Wil je deze naar mij mailen? Dan kunnen wij er andere ondernemers blij mee maken.

Lange gedeelte

Als je dit jaar op 31 december om middernacht het goede voornemen had om dit jaar nu eens te beginnen met het structureel inrichten van je marketing dan is dit gedeelte wellicht handiger om te lezen.

Niet dat het korte gedeelte niet goed is (sterker nog, bij dit gedeelte gebruiken we exact dezelfde marketingacties) maar als je iets meer tijd hebt kun je wat meer acties inzetten, deze uitlijnen en bijhouden wat het effect is.

Ook hier is je positionering je uitgangspunt. Maak jezelf de moeite waard voor consumenten om naar je bedrijf te komen. Gebruik woorden als ‘speciaalzaak’ of ‘specialist’, kijk goed naar de diepte of juist je breedte van je assortiment en let goed op je menukaart. Kijk ook kritisch naar hoe je ooit gestart bent. Klopt alles nog of heb je inmiddels een compleet ander assortiment en is er misschien een verschuiving in je positionering noodzakelijk?

Een belangrijk punt is verder dat je nu eerst je doelen gaat bepalen. Wat wil je bereiken? Meer nieuwe klanten, 10% meer omzet, 1 euro gemiddelde besteding per gast erbij of gewoon 250.000 euro omzet? ‘Knip’ dit doel in 12 stukken en dan is dat je doel per maand (hou wel rekening met je seizoen). Door het zo te doen kun je gedurende het jaar bijsturen, doe je dit niet dan vertelt je boekhouder je ergens in februari het jaar daarop dat je je doel bijvoorbeeld niet gehaald hebt en valt er niets meer te sturen.

marketing en reclame doelen

Wat is je doelgroep?

Stap 3 is het bepalen van je doelgroep. Wat zijn dat eigenlijk voor mensen? Lezen ze kranten, hebben ze Facebook, waar komen ze vandaan en hebben ze ook kinderen? Je kunt ook verschillende doelgroepen hebben voor verschillende producten. In marketingtermen noemen ze dit een ‘Buyer Persona’. Stel jezelf bij elke actie die je uitkiest de vraag of je met deze actie ook je doelgroep bereikt. Mensen van rond de 60 en ouder hebben vaak geen Instagram. Als je nu lekker fanatiek met Instagram bezig gaat en je doelgroep is 65 jaar of ouder, vraag jezelf dan af of je met je marketing je doelgroep wel bereikt. Misschien is voor deze doelgroep een advertentie in de krant beter geschikt.

Nu zoek je minimaal 5 marketingacties uit. Kies wel acties die je leuk vindt om te doen maar waarmee je wel je doelgroep bereikt. Iets met tegenzin doen is niet leuk en gaan je klanten of gasten op den duur in de gaten krijgen. Als je dit gedaan hebt bepaal je hoe vaak je met deze actie bezig gaat. Stel dat je kiest voor Facebook gratis, stel jezelf dan de vraag hoe vaak wil ik iets op Facebook zetten? Als dat 3x per maand is pak dan een agenda en zet op 3 willekeurige dagen een kruis dat je op die dag ook echt iets gaan posten. Doe dit voor alle marketingacties. Er zijn ook dingen die je elke dag kunt doen (gemarkeerd met een *). Maak hiervan een lijst en leg het bij de kassa of op je bar. Je klanten vragen waar ze vandaan komen of dat ze een recensie achter willen laten is zo gevraagd toch?

Volg je doelen

Nu kun je per maand de omzet bijhouden en kijken of jouw marketinginspanningen werken. Is dat niet het geval schaaf het dan bij en optimaliseer wat je aan het doen bent. Vraag je klanten ook gewoon hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Een postcodeonderzoek is hiervoor een uitstekend middel. Kun je veel van leren.

Als nu blijkt dat je halverwege het jaar achterloopt op je planning bedenk dan extra reclame-acties en gooi er nog een Google Adwords campagne of betaalde Facebookadvertentie tegenaan. Je moet, als je doel reëel gekozen is, de maanden daarop weer op schema komen. Volg je agenda, pas het eventueel wat aan maar wat je ook doet; geef nooit op.

Ik vergelijk het altijd met naar de sportschool gaan om breed te worden. Als je begint zie je helemaal niets, ook niet naar 3 maanden. Als je dan stopt word je nooit breed. Pas na een maand of 6 begin je wat resultaat te zien en pas na een jaar ofzo ben je breed. Zo is het met marketing ook. Ik het begin zie je geen resultaat en denk je ‘waar doe ik het allemaal voor’. Als je dan al stopt weet je zeker dat je de omzet niet gaat halen. Volhouden dus!