Waarom winkels en horeca veel meer zouden moeten samenwerken

Waarom winkels en horeca veel meer zouden moeten samenwerken

Toen ik op internet zocht naar een goede definitie van samenwerken kwam ik op de website van Ensie.nl terecht. Ensie.nl schrijft over samenwerken het volgende: 'Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen. Samenwerken wordt gezien als een belangrijke competentie omdat het een efficiënte manier is om doelen te bereiken'.

Vooral de laatste zin sprak mij erg aan: 'Samenwerken wordt gezien als een belangrijke competentie omdat het een efficiënte manier is om doelen te bereiken'. Nu ben ik gek op het bereiken van doelen, zowel op persoonlijk gebied als voor onze opdrachtgevers: twintig procent meer omzet dit jaar, 1.000 volgers op Facebook, 250.000 euro omzet, gemiddeld 5 online orders per week, enz.

Dus ondanks dat het belangrijk en efficiënt is kom ik onderweg in de verschillende binnensteden nog maar weinig winkeliers en horecaondernemers tegen die samenwerken. Gek eigenlijk. Mijn ervaring is dat samenwerken helemaal niet zo moeilijk is en dat de meeste ondernemers het stiekem best wel leuk vinden; je krijgt er energie van.

samenwerking doelen

Doelen bereiken... dingen doen... daarmee maak je het verschil met je winkel of horecabedrijf. Als je blijft doen wat je altijd gedaan hebt dan blijf je krijgen wat je altijd al kreeg. Met samenwerken bereik je doelen. Dus stel doelen, loop bij een leuke collega-ondernemer naar binnen en bedenk samen iets leuks. Versterk elkaar en kom onder de aandacht van elkaars klanten en/of Facebookvolgers. Succes (bijna) gegarandeerd!

Hieronder beschrijf ik twee voorbeelden van samenwerken. De eerste is een gezamenlijke folder van een computerwinkel en een fietsenzaak uit Hasselt. Het tweede voorbeeld is een gezamenlijke Facebookactie tussen een pannenkoekboerderij uit Steenwijk en een feestwinkel uit Meppel. Ik hoop dat deze voorbeelden je op ideeën brengen en zullen motiveren om (nog) meer te gaan samenwerken met collega’s.

Samenwerken folder

Digidot Computers uit Hasselt brengt elk jaar een ‘Back to School’ folder uit in een straal van 20 kilometer rondom Hasselt. Dit jaar werd gekozen om vanuit deze folder te gaan samenwerken met fietsenwinkel MijnStadsfiets eveneens uit Hasselt.

samenwerken mijnstadsfiets digidot

Qua doelgroep, schoolgaande kinderen, waren er voldoende raakvlakken en besloten werd een folder te maken met aan de voorkant reclame van Digidot en aan de achterkant van MijnStadsfiets. Bij aanschaf van een laptop of iPad bij Digidot kreeg men bij MijnStadsfiets een Steco Monkey Mee (bagagedrager verbreder) cadeau. Andersom kreeg men bij MijnStadsfiets een waardebon van 100 euro bij aanschaf van een E-Bike en een waardebon van 50 euro bij aanschaf van een gewone fiets.

De winkeliers spraken voor de goederen een onderlinge vergoeding af en deelden de druk- en verspreidingskosten. Het resultaat* mocht er zijn en de beide ondernemers kunnen terugkijken op een geslaagde samenwerking. De actie was zelfs zo succesvol dat volgend jaar gezocht gaat worden naar nog twee bedrijven om mee samen te werken op basis van dit thema.

Samenwerken Facebookactie

Donderdag Meppeldag is een gratis toegankelijk evenement dat jaarlijks in juli en augustus op zes achtereenvolgende donderdagen in Meppel wordt gehouden. Hiervoor komen vakantiegangers en belangstellenden uit de hele regio naar Meppel. Feestwinkel Speciaalzaak Fedoki (876 likes op Facebook) besloot ook dit jaar het Rad van Fortuin weer buiten te zetten. Iedereen die tijdens de Donderdag Meppeldag iets in de winkel kocht mocht een keer aan het rad draaien. De prijzen waren o.a. ‘mispoes’, een suikerspin, een knuffel, een feestartikel naar keuze en een tegoedbon van 7,50 euro van Pannenkoekboerderij Steenwijk.

Vooral dat laatste bleek erg in de smaak te vallen. Ik stond erbij dat mensen vroegen of ze tegen betaling nog een keer mochten draaien in de hoop deze tegoedbon te winnen. Aan het eind van de zes Donderdag Meppeldagen bleken er nog 10 tegoedbonnen over te zijn en besloten werd om deze via een Facebookactie weg te geven.

Het resultaat mocht er zijn:

  • Ruim 5.250 bereikte mensen
  • Bijna 650 betrokkenheidsacties
  • 79 opmerkingen
  • 31 keer gedeeld

Uiteraard deelde Pannenkoekboerderij Steenwijk (884 likes op Facebook) dit bericht ook waardoor het nog meer bereik kreeg. Uiteindelijk leverde deze samenwerking naast naamsbekendheid voor de beide bedrijven ook 10 blije klanten en bijna 40 nieuwe likes per bedrijf op. De beide ondernemers gaan volgend jaar zeker een soortgelijke actie bedenken.

* Het exacte resultaat van deze actie en de kosten voor opmaak, drukken en verspreiden van de folder zijn op aanvraag beschikbaar.

Bronnen: